• Børn og unge i hypnose

    Børn reagerer ud fra deres følelser og ikke deres fornuft

    Men når vi voksne har overført vores oplevelser og vores regler til børnene, så nedtoner børnene følelserne og lader fornuften sejre. “Hvad vil være fornuftig eller klogest at svare eller reagere her?” De bliver opdraget af os forældre til at sætter ord på deres følelser – er du sulten, mæt, træt, sur, vred, glad, ked, har du ondt eller fryser du. I de første år kan de ikke forklare følelserne, men de kan reagere ud fra det de mærker. Dette gælder både for børn og helt op til de unge mennesker.

    Forestil dig en simpel udgave af hjernen, der i billedeform indeholder tomme kasser med hver deres overskrift på alle følelserne: vrede, glæde, sult, træt og alle de andre følelser. Og hver kasse bliver fyldt op med det der skaber barnets forståelse af en følelse, som er essensen af de voksnes egne forståelse og oplevelser. Samt ikke mindst den situation og følelsesmæssige tilstand barnet føler.
    For eks. følelsen “Glæde” der bliver mødt med:
    “ja ja der er ingen grund til at spille skuespil” 
    “er du slet ikke glad for det jeg gør for dig?”
    Eller “vrede”:
    “du kan gå på værelset, indtil du kan opføre dig ordentlig”
    Måske barnets vrede, gør den voksne ked eller måske endnu mere vred.

    Ofte ønsker børn at gøre forældrene tilfredse, så kan de virke voksne i deres forståelse af følelser og begreber. Men vi skal huske at de endnu ikke har fået indsigt i alle følelser. Så de kender ordet, men ikke ordets betydning og omfang.

    Når vi høre børnene udtale sig voksen og informeret om følelser, kunne det være ord de har hørt fra de voksne. De har måske set at det giver en god respons, når de gentager de kloge ord. Det er heller ikke altid de udtrykke følelserne med ord, fordi de ubevidst eller bevidst måske tager hensyn til forældrene.

    Symptombærer

    Indadvendthed, tankemylder, angst, ikke at føle sig normal, kommer når vores system føler, at noget er uretfærdigt. Og når børn ikke har det godt og udtrykker det på forskellige måder, så er de kun symptombærer.

    Problemet/udfordringen ligger ofte hos omgivelserne, som forældre, familie, venner, skole, i nævnte rækkefølge. Og nu er der bare ingen børn der vinder noget som helst ved, at forældrene får dårlig samvittighed.

    Hvordan reagere børnene?

    Når børnene ikke kan udtrykke sig, så reagere de ofte udad. Ok, de kan også reagere indadvendt, selv-skadende eller isolerende. De udadregerende børns aggressiviteter går ofte ud over forældrene, med en aggressiv adfærd i ord og handling. Det kan også være mod andre børn i skolen eller fritidsordningen, med mobning, trusler, øgenavne og meget mere. Eller lærer og personale i institutioner, som må stå til mål for overtrykket. Og det desværre det vi også kender fra vores voksenliv, er der et voksent menneske der er ramt af depression og/eller lavt selvværd, så kan dette påvirke at personen reagere udad, at det er andre der er årsagen.

    Hvor kan problemet komme fra?

    Der er ingen facitliste over hvordan børn skal opdrages og hvordan problemer skal takles. Men i Vejle så jeg en dagplejemor komme med en barnevogn, tæt på en trafikeret vej. Der var 3 børn som holdt ved vognen og ingen af børnene undrede sig over denne regel. Børn tænker ofte tilbage på deres tid hos dagplejepasningen med glæde, selvom “hun kunne være lidt skarp”. Men børnene vidste hvilke regler de skulle handle under.

    “Hold ved barnevognen når vi går” – når barnet slipper igen – “Jeg vil have at du holder ved barnevognen” Ingen forklaring, ingen motivation, ingen begrundelse hvad der sker hvis de ikke holder ved barnevognen, men en fast kommando.

    For eks. Du tager dit barn med ud at handle, barnet plager om at vil ind i legetøjsbutikken, og du siger nej. Dit barn bliver sur og frustrere, så begynder du måske at komme ud i en forklaring om at “I ikke har tid til det i dag, fordi I skal hjem og lave mad”. “Det er forsent og der kommer snart noget i TV du skal se”. “vi skal også nå at handle sko”. Det er faktisk ok forklaringer, som alligevel er helt ved siden af. For nu drukner budskabet i nogle informationer barnet ikke kan forholde sig til og nu har du åbnet op for en forhandling.

    Mine råd og vejledninger i børn og hypnose er ud fra erfaringer

    Vi kommer langt med at holde os til korte, kontakte, direkte ordre overfor barnet. Det lyder måske meget gammeldags og dikterende, men barnets hjerne er ikke udviklet til at forstå lange indviklede forklaringer, eller til at diskutere. Indtil barnet er ca. 12. år, lære hjernen hovedsageligt igennem at kopiere det der sker omkring barnet, ved gentagelser på gentagelser. Derfor er voksnes adfærd ødelæggende, når barnet siger “far, du køre for stærk” – far svare “det er ok, det må far godt”

    Hjælp barnet med at sætte ord på følelserne “Det er rigtig, så kan man godt blive sur”. “det er ok at blive ked af”. “det lyder sjovt”. “det kan man godt blive frustreret over”. Men forsøg ikke at fjerne følelsen, men lad barnet være i det, mens du forklare at det er ok. Børn og hypnose er også en læring til familien.

    Behandling af børnene

    Helst ville jeg arbejde med forældrene, da de ofte er tættere på barnets forandring. Og med det kan man evt. undgå at barnet kommer hjem og møder samme udfordring som sendte børnene op til mig. Jeg har flere børn, der gerne vil have at jeg skal fortælle forældrene noget. Det gør jeg så (ofte) ikke, men jeg hjælper barnet med at sige det, og så lytter jeg til forældrenes reaktion.

    Men det er vigtigt at få børnene hurtigt i behandling, og hypnosen giver ofte en tryghed for børnene, de rummer bedre tankerne efter en gang hypnose. Og det er alt mellem 1 og 5 gange sessions.

    En dreng fra Vejen på 11 år, han var virkelig hårdt ramt at tristhed, følte sig unormal og var total selvudslettende. Han besøgte mig kun en gang, hvor han i selve hypnosen nærmest smeltede ned i stolen og smilende sagde “jamen, jeg er jo helt normal” Og en pige på 12 år med kromosomafvigelser, fra Vejle, og alders-svarende som 8 år, hun har været hos mig flere gange, og hver gang er der nye stærke forandringer. Børn og hypnose giver succes og sender børnene videre i fremtiden med sejre.

    Læs om priserne for børn i hypnose 

    Forældre, gi jer tid til børnene

    Jeg “læser” meget igennem forældrene, for eks. når de tider jeg kan tilbyde, ikke kan lade sig gøre i forældrenes stramme planer. Når forældrene gerne vil vide om vi kan være færdig efter 1½ time, for …. eller at forældrene trods mine regler, etablere et lille kontor i venteværelset, mens barnet er hos mig og de skal lige …… før de har tid til barnet igen. Eller der lige kommer en vigtig opgave, som mor eller far bliver nødt til at rejse efter og tiderne skal udsættes.

    Jeg har mange gange fået et smilende glad barn ud af hypnose, som når vi kommer ud til forældrene, så forstummer smilet, når forældrene lige skal spille et spil færdig, skrive en besked eller afslutte en tlf. samtale, før barnet igen har fortjent at få opmærksomhed. …. “Jamen, det var ikke meningen” ….. nej, det er hvad barnet måske oplever. 

    Børns vilkår

    Der er også mulighed for at kontakte forældretelefonen hos Børns vilkår.

Comments are closed.